SVIMMELHET

Svimmelhet og Krystallsyke

Krystallsyke:
Krystallsyke er en tilstand som ofte kommer veldig akutt og beskrives som moderate til kraftige anfall av svimmelhet. Det kjennes ut som at alt rundt roterer. Anfallene er ofte korte og varer som regel i 10-20 sekunder. Anfallet utløses oftest av posisjonelle endringer som ved å snu seg i sengen, legge seg ned eller reise seg opp. Årsaken til krystallsyke er krystaller som har løsnet i balanseorganet i indre øret og sender forvirrede signaler til hjernen. Enkelte ganger kan svimmelheten være så kraftig at man kaster opp. Det er viktig å huske på at krystallsyke kommer i mange varianter; alt fra akutt og voldsomme til milde og moderate. Svimmelheten trenger ikke å oppleves veldig kraftig og akutt, men er av og til heller kronisk og "duvende". Det er økt risiko for å få krystallsyke hvis man har hatt dette tidligere, og noen går rundt med en mild form for svimmelhet som de ikke tenker kan være krystallsyke. Det er derfor viktig å få en undersøkelse av svimmelheten for å utrede om svimmelheten skyldes krystallsyke.

Ryenklinikken har lang erfaring med å behandle og utrede krystallsyke og svimmelhet. Vi bruker Video nystagmus briller med infrarødt kamera for å visualisere øynene til pasienten mens det foretas grundig undersøkelse og behandling.

Diagnosen stilles ved å utføre bestemte undersøkelser som utløser anfall av svimmelhet og karakteristiske øyebevegelser. Basert på disse øyebevegelsene kan krystallsyke deles inn i ulike varianter, avhengig av hvilken buegang i indre øret som er påvirket. På Ryenklinikken bruker vi video-briller med infrarøde kamera som gjør det mulig å se øyebevegelsene i mørke. Dette gjør at vi kan sette en korrekt diagnose og starte riktig behandling. Behandlingen av krystallsyke går ut på å få krystallene på plass der de skal være i balanseorganet sammen med rehabiliterende øvelser.

Ryenklinikken AS har høy kompetanse på å behandle svimle pasienter og krystallsyke. Oppsøk en kiropraktor i dag for en utredning av din svimmelhet.  ONLINE BOOKING
Ring oss på 23 300 800 hvis ikke du finner en ledig time på Online Booking så skal vi finne en akutt time til deg.

Svimmelhet:
Det kan være mange andre årsaker til at en person opplever svimmelhet og heldigvis er de fleste årsakene ufarlige. Hjernen er avhengig av sanseinformasjon fra øyne, balanseorganer, muskler, sener og ledd. Svimmelhet oppstår når sansene våre sender motstridene informasjon til hjernen. Ofte skyldes svimmelheten av et problem med balanseorganet i indre øret som ved krystallsyke eller ved nedsatt funksjon i nakke/rygg. Det er viktig med en god sykehistorie og en grundig undersøkelse før man kan sette en korrekt diagnose på en svimmelhetspasient.

Svimmelhet er en veldig vanlig helseplage og et symptom på at kroppens balansesystem ikke fungerer som det skal. Svimmelhet er en samlebetegnelse og kan ha forskjellig betydning fra person til person. Det kan være at man føler seg ustabil og ustø eller oppleve en gyngende og vaklende følelse. Enkelte føler seg ør i hodet og det kan svartne for øynene. Andre opplever at rommet eller en selv roterer, som at man er i en karusell (vertigo).
BESTILL TIME