OSTEOPAT

Osteopati

"Osteopaten er opptatt av sammenhengen".

Vi finner sammenhengen mellom plagene, kroppen og hverdagen til pasienten. Som osteopater må vi ha en helhetlig forståelse av pasientens smerter og plager for å bidra til bedring. Vi bruker derfor god tid både på pasienten og dens helse - med hendene våre som en viktig del av behandlingen.

Osteopati som helseprofesjon
Osteopati er en helseprofesjon som baseres på vitenskapelige og kliniske fag. I lys av den biopsykososiale modellen undersøker og behandler osteopaten med utgangspunkt i at god helse ikke bare er fravær av sykdom, men også smerter og funksjonsplager i muskel-og skjelettsystemet. Osteopati søker gjennom behandling av dette å fremme pasientens evne til å hjelpe seg selv. Behandlingen er trygg og individualisert - og egner seg for pasienter i alle aldre.

Hva kan du forvente når du kommer til en osteopat?
En konsultasjon starter alltid med en grundig samtale, hvor det foretas en nøye kartlegging av din sykehistorie. Her kartlegges også faktorer relatert til dine plager som søvn, fysisk aktivitet, stressnivå og din forståelse av symptomene du opplever. Dette for å få en helhetlig forståelse av dine plager.
Deretter følger en klinisk ortopedisk- og nevrologisk undersøkelse for å forsikre oss om at det ikke foreligger alvorlige underliggende sykdommer. Her benyttes nasjonale og internasjonale anbefalte retningslinjer. Hvis det skulle være grunn til mistanke om underliggende sykdom henviser vi deg videre til spesialist for videre utredning.

En individuell problemløser
Etter kartleggingen legges en plan for videre behandling. Dette innebærer hva du kan forvente av osteopaten, og hvilke tiltak du selv kan bidra med for å nå målene for behandling.
I behandlingen benyttes ulike manuelle teknikker nøye tilpasset deg og dine plager.
Kroppen vil hele tiden tilpasse seg indre og ytre stressfaktorer, både fysiske og mentale. Dette betyr blant annet at en feilfunksjon et sted kan bidra til smerter et annet sted. Det er derfor vår jobb å finne denne sammenhengen, behandle
deg og være din individuelle problemløser. Det er osteopati.

Vår osteopat har en 4-årig høyskoleutdanning og er kvalitetssikret gjennom Norsk Osteopatforbund. Dette er en NOKUT-akkreditert utdannelse ved Høyskolen Kristiania.

En osteopat kan hjelpe ved følgende smerter og plager i muskel- og skjelettsystemet:
 • Rygg-, bryst- og nakkesmerter
 • Skulder-, albue- og håndleddssmerter
 • Hofte-, kne-, ankel- og fotsmerter
 • Hodepine, svimmelhet og balanseproblemer
 • Bekkensmerter og andre plager i forbindelse med svangerskap
 • Funksjonelle plager hos spedbarn
 • Akutte- og belastningsrelaterte plager
 • Idrettsskader

I tillegg til dette kan en osteopat oppsøkes ved funksjonelle mage-, tarm- og urinveisplager, fordøyelsesbesvær, halsbrann og sure oppstøt, tung pust og pustebesvær.